مته ها

برای انتخاب درست و یک خرید مطمئن ابتدا لازم است تا ابزار ها را به خوبی بشناسیم و در این تصمیم به تیم ابزار وال اعتماد کنیم.

در بخش اول معرفی ابزار ها به معرفی مته ها می پردازیم، یکی از پارامترهای مهم در انتخاب مته، ساختار آن است که براساس موارد مصرف آن تعیین می شود.

قسمت انتهایی مته یا همان پایه مته که در سه نظام دریل (نگهدارنده مته در دریل) قرار میگیرد به چندین شکل خواهد بود: پایه گرد، شش ضلعی و پایه های SDS (که برای موارد ساختمانی از قبیل تخریب و بتن کنی، در دریل های چکشی و چرخشی استفاده می شود) که در سایز بندی های متفاوت برای انواع مصارف خانگی ، کارگاهی و یا صنعتی عرضه می شوند.

مته ها را به چند صورت می توان دسته بندی کرد:

1- جنس مته ها

جنس فلزی مته و آلیاژهای پوشش دهنده ی آن نشان دهنده مقاومت ، تاثیرگذاری و سوراخ کاری بر سطوح متفاوت است.

برای انتخاب یک مته مناسب لازم است تا قبل از هر چیزی سطح کار بررسی شده و با در میان گذاشتن با تیم ابزار وال بتوان بهترین گزینه در جهت سرعت عمل و کیفیت را انتخاب نمود.

1-1 مته های فولادی

مته های از جنس آلیاژ فولاد، به دو دسته ی کم کربن (15% کربن) و پرکربن(50%) تولید می شوند. دسته ی اول که عموما قیمت کمتری نیز دارند برای کار با انواع چوب های نرم استفاده می شود و دسته ی دوم برای مصارف خانگی مناسب است.

دسته ی پرکاربرد در ابزارهای برشی، فولاد تندبر است که برای سوراخ کاری در کمترین زمان و تا حدود 50میلیمتری مناسب است. این دسته از مته ها برای سوراخ کاری در فلز های سبک، PVC و چوب مورد استفاده قرار می گیرد.

1-2مته با پوشش اکسید سیاه

این دسته از مته ها دارای مقاومت بالایی بوده و دچار زنگ زدگی نمی شود و برای جوب های سخت و فولاد و PVC پیشنهاد می شود.

1-3 مته با پوشش تیتانیوم

این دسه از مته ها، با ایجاد اصطکاک کمتر و دوام مناسب برای پروژه با فلزات و فایبرگلاس مناسب است.

1-4 مته کبالت

اضافه کردن این فناوری به مته های HSS منجر به ایجاد مقاومت در برابر گرما می شود که میتواند سطوح سخت را به خوبی سوراخ کاری کند که برای کار با سطوح استیل، آهن و فولاد آلیاژی استفاده می شود.

اگر عملکرد آن با مته های تیتانیوم و یا فولادی مقایسه شود، می توان بالاترین امتیاز را به مته های کبالت داد.

2 کاربرد آنها

2-1 سوراخ کاری چوب

برای این هدف، مته های چوب و مته های برگی و… استفاده می شود. با در نظر گرفتن نوع چوب و مشخصات کیفی سوراخ مدنظر، تیم ابزار وال میتواند شما را راهنمایی کند.

2-1-1-مته چوب :

مته های چوب دارای نوک تیز هستند که در هنگام سوراخ کاری در صنایع چوب باعث بالا رفتن دقت در هنگام کار میشوند.

مته ها

2-1-2: مته های برگی:

مته های برگی، میتواند نسبت به مته های چوب قطر بیشتری را سوراخ کند.

2-1-3:مته گازور:

این نوع مته که مورد استفاده در صنعت چوب و MDF می باشد و کاربرد آن در ایجاد جای لولا در محل مورد نظر است.

2-1-4-مته خزینه:

این نوع مته نیز برای کار با چوب و در کابینت سازی و MDF بسیار پر کاربرد می باشد.

2-1-5- گردبرهای چوب:

گردبر های چوب که به شکل های تو خالی با لبه هایی با دندانه هستند برای ایجاد سوراخ های دقیق و با سرعت بالا، تعبیه شده اند.

2-1-5- گرد برهای MDF :

با استفاده از مته های گرد بر سوراخ هایی با قطرهای بزرگ و عمق های کم در سقف های کاذب گچی و ام دی اف ایجاد می کنند. لازم به ذکر است که جنس آنها با گردبرهای چوب متفاوت است اما از نظر اندازه ی برش ها و کارآیی شبیه هستند.

2-2 سوراخ کاری فلز

2-2-1-مته فلز:

به طور کلی عمومی ترین نوع مته ها مته های فلز هستند که بیشتر برای سوراخ کاری فلز های مختلف مانند آلومینیوم، مس، آهن و … مورد استفاده قرار میگیرند. اما بخاطر استفاده های وسیع و همچنین قیمت مناسب جزو مته های عمومی نیز قرار میگیرند و برای سوراخ کاری سطح های مختلف مانند گچ، چوب و بتن و … نیز میتوان از آن ها استفاده نمود. البته باید به ان نکته نیز توجه داشت که از این مته نمیتوان در سوراخ کاری سطوح سخت استفاده نمود.

2-2-2- مته کبالت:

مته های کبالت مته هایی هستند که در فرآیند ساخت آنها از در صد مشخصی کبالت استفاده شده است. از این رو عملکرد مته در مقابل حرارت به میزان قابل توجهی افزایش یافته و به طور گسترده در سوراخ کاری های سطوح سخت تر مورد استفاده قرار می گیرند.

2-2-3-مته های کونیک:

این نوع مته برای سوراخ کاری فلزات با قطر بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند.

2-2-4-مته آلومینیوم:

از مته های آلومینیوم برای سوراخ کاری فلزات نرم مانند آلومینیوم، برنج و مس استفاده میشود. از نظر ظاهری دارای شیار های عمیق می باشد تا مانع از ذوب شدن در هنگام کار شود.

2-2-5-مته کاجی یا پله ای:

موارد مصرف این نوع مته در سوراخ کاری فلزات یا در صنایع چوب می باشد. به طور کلی هر چقدر مته بیشتر وارد سطح مورد نظر شود سوراخ بزرگتری ایجاد میکند.

2-2-5-مته مرغک:

این نوع مته که به شکل استوانه ای می باشد برای سوراخ کاری و براده برداری و ایجاد شفت مورد استفاده قرار میگیرد.

2-2-6-گردبر استیل:

این نوع گرد بر ها برای ایجاد سوراخ کاری های دایره ای برای سطوح فلزی مختلف از جمله استیل مورد استفاده قرار میگرند.

از آن جایی که استیل، مستحکم است،مته های گردبری که برای سوراخ کاری آن ها استفاده می شود قدرت بالاتری دارند و چنانچه مته گردبر استیل به درستی روی سه نظام نصب گردد، می تواند سطح فلز استیل را به درستی برش زده و سوراخ کاری کند.این نکته همواره مطرح بوده است که هنگام سوراخ کاری برای سطوح نرم، از سرعت بالا در دریل استفاده کرده و برای سطوح سختی مانند استیل، از سرعت کم بهره گرفته شود.

3-2- سوراخکاری مصالح و سنگ

1-3-2- مته الماسه :

در سر مته های الماسه زایده ای وجود دارد که علت نامگذاری این مته ها نیز می باشند. عموما جنس این زایده از فولاد کاربید می باشد. در نیجه از این نوع مته ها در سوراخکاری مصالح مختلف از جمله بتن، سرامیک ، کاشی و … استفاده میکنند.

2-3-2-مته گرانیت:

این نوع مته نیز مانند مته های الماسه می باشد با ین تفاوت که دارای جنس مستحکمتری می باشند و برای سوراخ کاری سنگ های گرانیت و دیگر سنگ های مستحکم مورد استفاده قرار می گیرند.

3-3-2-مته 4 شیار:

این نوع مته که در دستگاه های 4 شیار مورد استفاده قرار میگیردن در قسمت ابتدایی مته دارای 4 شیار می باشند که باعث میشود مته محکمتر در پایه قرار بگیرد و برای تخریب بتن و مصالح مورد استفاده قرار میگیرند.

4-3-2- مته 5 شیار:

این نوع مته که در دستگاه های 5 شیار مورد استفاده قرار میگیردن در قسمت ابتدایی مته دارای 5 شیار می باشند که باعث میشود مته محکمتر در پایه قرار بگیرد و برای تخریب بتن و مصالح مورد استفاده قرار میگیرند. تفاوت این نوع مته با مته های 4 شیار در قطر سوراخکاری و همچنین قدرت تخریب بیشتر می باشد.

5-3-2- گردبرهای سرامیک:

این نوع گردبرها نیز برای ایجاد سوراخ کاری دایره ای بر روی سطوح سرامیک، کاشی و … استفاده می شود.